Copilul și arborele genealogic
Un copil se va naște, un copil s-a născut, un copil crește... El se va înscrie într-o descendență, devenind la rândul său moștenitorul unei povești de familie. Există, la toți copiii, o nevoie imperioasă de a avea relații personale cu membrii familiei, de a afla informații cu privire la originile sale. |

37.00 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
O parte fundamentală a educației constă în a transmite copilului
istoria propriilor rădăcini materne și paterne. Această legătură dintre
generații, atunci când este stabilă și bazată pe afecțiune, constituie
temelia pe care se va edifica personalitatea copilului. Într-o manieră simplă și argumentată, cu exemple edificatoare luate din practica de terapeut, autoarea ne explică influența generațiilor anterioare asupra copilului. O carte utilă în educația celor mici. |
Cuprins:
Cuvânt înainte ... 9 Introducere ... 11 Patru generații: o bază esențială pentru înțelegerea descendenței 11; Să ne completăm cunoștințele despre istoria familială 12 PRIMA PARTE Informațiile despre familia de origine CAPITOLUL 1. Elementele componente ale unei familii fericite ... 17 Copilul are nevoie de o relație afectivă, profundă și sigură 18; în familiile fericite, ambianța este reconfortantă, stimulantă și protectoare 19; Nevoile primare ale copilului 20; Membrii familiei și rolul lor în viața copilului 22; Adevărul despre romanul familial - condiția unei dezvoltări sănătoase 24; Adevărul familial ca bază a adaptării la lumea din jur 26 CAPITOLUL 2. Legăturile de atașament și trecutul familial ... 31 Posibile carențe în filiație 32; Bunicii și părinții: o experiență adesea reinterpretată 33; Bunicii și părinții autoritari 34; Bunici și părinți perfecționiști 37; Bunici și părinții super-protectori 39; Bunici și părinți permisivi 42; Bunici și părinți abuzivi 45; Copilul și secretele de familie 47; Secretele ar trebui dezvăluite copilului înainte de pubertate 55; Originea socială a disfuncțiilor familiale 55; Povara traumelor istorice 61 CAPITOLUL 3. în profunzimile romanului familial ... 64 Necesitatea echilibrului și armoniei familiale 64; Impulsul incestuos 66; Dorințe și legături incestuoase în trecutul familial 66; Eliberarea copilului de impulsul incestuos 70; Incestul și secretele ce vor împovăra dezvoltarea copilului 73; Incestul în rândul fraților și al surorilor 74; Relația incestuoasă dintre tată și copil 75; Relația incestuoasă dintre mamă și copil 76; Relația incestuoasă dintre un unchi (sau o mătușă) și copil 77; Relația incestuoasă dintre bunic și copil 78; Eliberarea cuplului de influența relațiilor incestuoase 80; Incest și apartenență la o clasă 86; A se diferenția de natură pentru a se reuni cu natura 86 PARTEA A DOUA Conceperea, sarcina și nașterea copilului CAPITOLUL 4. Conceperea copilului și influențele genealogice ... 89 Calitatea relației dintre soți 89; Conceperea copilului după dispariția unui membru al familiei 93; Sentimentele ce vor fi proiectate asupra copilului 96; Tatăl și moartea unuia dintre părinții săi 97; Mama și dispariția unuia dintre părinții săi 98; Copilul este conceput odată cu moartea unui alt membru al familiei 99; Copilul conceput pentru a înlocui un copil dispărut anterior 101; Copilul este conceput atunci când un alt membru al familiei așteaptă un copil 103; Copilul este dorit inițial de către bunici 104; Copilul salvator 107 CAPITOLUL 5. Concepere și timp genealogic ... 109 Rezistența inconștientă la maternitate/paternitate 112; Secrete de familie 113; Secrete despre propria origine 114; Dificultăți în conceperea copilului: cauze genealogice 115; Efectele nebănuite ale parentificării 117; Alte cauze genealogice 123; Sarcinile întrerupte 130 CAPITOLUL 6. Sarcina și nașterea copilului ... 133 Descoperirea sarcinii: un moment care ar trebui să fie rezervat intimității cuplului 133; Unitatea cuplului și distanța necesară față de familia de origine 134; Desfășurarea sarcinii și modelele generațiilor precedente 135; Semne ale rezistenței față de maternitate 138; Simptome în cazul viitorului tată 138; Nașterea copilului 139; Comportamentul bebelușului 140 PARTEA A TREIA Influența prenumelui, a numelui de familie și a datei de naștere asupra destinului copilului CAPITOLUL 7. Istoria familială și alegerea prenumelui copilului ... 145 Copilul primește prenumele unui strămoș 145; Copilul primește prenumele unuia dintre bunici 148; Copilul primește prenumele tatălui sau al mamei 152; Două prenume alăturate, indiciul unor secrete sentimentale 154; Alegerea unui prenume androgin 157; Copilul poartă prenumele unui unchi sau al unei mătuși 159; Copilul poartă prenumele unui loc celebru 162; Alegerea unui prenume inspirat dintr-un roman 163; Prenumele copilului și vocația părintelui 165; Prenumele este ales în onoarea unor prieteni foarte apropiați 165; Prenumele este ales de alte persoane decât părinții 166; Două sau trei prenume 167; Folosirea unei porecle 168 CAPITOLUL 8. Influența numelui de familie ... 169 Numele de familie și legăturile de sânge 169; O identitate socială 170; Numele sau cuvântul fondator 171; Pe lângă nume, descendența trebuie să transmită valori 172; Numele tuturor ascendenților sunt importante 172; Există elemente ale destinului în numele familiei noastre? 173 CAPITOLUL 9. Data de naștere a copilului și memoria genealogică ... 175 Data de naștere a copilului repetă o altă dată de naștere 175; Data de naștere a copilului repetă o dată de căsătorie 178; Data de naștere repetă data unui divorț sau a unei despărțiri 179; Data de naștere repetă data unui deces sau a unei înmormântări 180; Data de naștere repetă o altă dată importantă din arborele genealogic 181; Data de naștere a copilului poate să fie preluată și fixată de către grupul familial 181 PARTEA A PATRA Sexul, rangul nașterii și frăția copilului CAPITOLUL 10. Fată sau băiat? ... 185 Se naște o fată când părinții își doreau un băiat 185; Se naște un băiat când părinții își doreau o fată 186; Proiecțiile parentale în funcție de sexul copilului 187; Se naște o fată în situația în care tatăl nu a avut surori 188; Se naște o fată în situația în care mama nu a avut surori 189; Se naște un băiat în situația în care tatăl nu are frați 190; Se naște un băiat în situația în care mama nu are frați 191; Transmiterea intergenerațională a discriminării sexuale 191; Nașterea unei fete în cadrul unei familii de fete 192; Nașterea unei fete în cadrul unei familii de băieți 192; Nașterea unui băiat într-o familie de băieți 193; Nașterea unui băiat într-o familie de fete 193; Repetarea configurațiilor fraterne 194 CAPITOLUL 11. Ce influență are rangul nașterii? ... 195 Rangul nașterii 195; Primul născut 196; Cine ocupa locul primului născut în generațiile precedente? 197; Cel de-al doilea născut (mijlociul) 200; Cine ocupa acest loc în generația precedentă? 200; Mezinul sau mezina 201; Cine ocupa acest loc în generația precedentă? 202; Copilul unic 202; Familia numeroasă 204 CAPITOLUL 12. Relațiile copilului cu frații și surorile ... 206 Un model al viitoarelor relații personale și sociale 206; Intre frați și surori există o diferență de vârstă foarte mică 208; între frați și surori există o diferență normală de vârstă 210; Intre frați și surori există o diferență medie de vârstă 211; între frați și surori există o diferență importantă de vârstă 211; între frați și surori există o diferență foarte mare de vârstă 212; Frații și surorile aparțin unor generații diferite 212 Concluzie ... 214 Bibliografie ... 216 |
Fragment:
MEMBRII FAMILIEI ȘI ROLUL LOR ÎN VIAȚA COPILULUI Să nu credem că numai părinții sunt importanți pentru dezvoltarea afectivă și intelectuală a copilului, pentru că experiența ne demonstrează contrariul. Bineînțeles, pentru un copil, tatăl și mama sunt figurile esențiale în ce privește educația și starea sa de bine (la fel și fratii și surorile lui, însă într-un alt fel). Cu toate acestea, nu sunt singurii care joacă un rol decisiv. Bunicii (chiar și uneori chiar și străbunicii), unchii și mătușile au o relație apropiată cu copilul, care ar trebui să fie afjectuoasă, bazată pe sprijin și pe tandrețe. Françoise Dolto precizează în acest sens: „Rolul bunicilor e să vorbească mult despre trecutul lor personal și despre trecutul familial de care își amintesc, pentru că rădăcinile familiei se trag din acest trecut și familia actuală trăiește în continuitatea familiei de altădată. Ei trebuie să spună tradiționalele povești ce se transmit din generație în generație, glumele, obiceiurile din timpurile trecute, datinile locului natal sau ale acelor vremuri”. Fiecare membru al familiei are cu cel mic o legătură unică și reprezintă un alt model de relație care îi va îmbogăți posibilitățile de formare și de comunicare. De aceea, atunci când copilul își vede rar sau chiar deloc unele rude, se produce o limitare nefirească a teritoriului său afectiv, care se dovedește a fi defavorabilă dezvoltării sale. Într-adevăr, fiecare membru din cercul familial poate să dezvolte o relație stimulantă pentru copil, acesta fiind și motivul pentru care cel mic este, în general, foarte încântat să meargă în vizită la rudele sale. El învață în acest fel să comunice cu diferite tipuri de persoane care, prin parcursul de viață singular, îi sunt utile și de care copilul își amintește multă vreme. Totodată, datorită mediului familial, copilul învață că toți indivizii care-l compun sunt diferiți în ceea ce privește comportamentul și aptitudinile. Or, înțelegerea acestei diferențe este fundamentală pentru a se putea el însuși diferenția de ceilalți mai târziu. Copilul are o sete naturală de socializare și de informații. Prin urmare, el manifestă o dorință firească de a ști cine este și , ce face fiecare membru al grupului familial căruia îi aparține. Iată de ce, în familiile care funcționează în mod armonios, copilul știe destul de timpuriu cine ce loc ocupă și cunoaște anumite informații familiale de primă importanță. ADEVÃRUL DESPRE ROMANUL FAMILIAL CONDIȚIA UNEI DEZVOLTÃRI SÃNÃTOASE Sinceritatea constituie un alt pilon extrem de important al familiei fericite. Comunicarea îndeplinește în acest caz o funcție fundamentală: aceea de a-l face pe copil să înțeleagă că ocupă, în ochii tuturor, un loc unic și prețios în cadrul grupului familial. Dacă se bucură zi de zi de sprijinul și de protecția părinților, copilul va fi în stare să audă și să înțeleagă ceea ce s-a întâmplat cu adevărat în generațiile de dinaintea lui. Să precizăm că e vorba despre o nevoie naturală. Un copil care nu cunoaște istoria familiei sale nu stabilește o legătură neamul lui. El devine străin față de propria istorie. Francçoise Dolto menționa deja acest lucru cu câteva decenii în urmă: „Fiecare copil trebuie să cunoască, foarte de timpuriu sau cel mai târziu când merge la grădiniță, povestea venirii sale pe lume, cuvintele, sentimentele membrilor familiei și ale părinților în care își au rădăcinile premisele propriei vieți, cu alte cuvinte cum a început istoria sa”. Când familia dă dovadă de cea mai mare franchețe, fără să ascundă nicio informație delicată, fără să neglijeze să explice detaliile, evenimentele survenite nu mai constituie obstacole, ci resurse. Este nevoie de disponibilitatea și abilitatea tuturor membrilor familiei de a juca un rol pozitiv, de la bunici la unchi și mătuși până la nași și nașe, fiecare fiind dispus să-i ofere copilului ajutor și sprijin, transmițându-i propriile cunoștințe și experiențe de viață. Enunțarea adevărurilor familiale presupune următorul lucru: copilul să pună întrebări și să i se răspundă cât mai sincer și obiectiv. În plus, această comunicare permite copilului să-și testeze abilitatea de a asculta și de a-i înțelege pe adulții care-l înconjoară. Precum se vede, o parte din educație constă în a-i transmite copilului istoria ascendenței sale, pe linie maternă și paternă. Acest tip de informații il vor ajuta pe copil în cinci feluri: 1. Îl vor feri în viitor de repetarea inconștientă a evenimentelor trecute. 2. Îl vor elibera de posibilele anxietăți, coșmaruri și obsesii care, în cea mai mare parte, își au originea în situațiile nerezolvate din trecutul familial. 3. Dacă știe cronologia detaliată a istoriei familiale (cine și ce a făcut, în ce an, în ce circumstanțe și de ce), copilul va fi liber să se diferențieze și să existe prin el însuși. 4. Transmiterea poveștilor și a anecdotelor familiale se face prin mărturia diferiților membri ai descendenței. Ea ii va permite copilului să compare experiențele singulare cu valorile – sau pseudovalorile – colective ale societății (cum ar fi întâietatea lui „a avea” față de „a fi”); într-adevăr, numai ceea ce este personal și singular poate să se opună în mod favorabil - și cu sinceritate - modelelor anonime și, prin urmare, inadecvate, propuse tuturor copiilor prin intermediul publicității și al televiziunii. 5. Aceste informații îi vor permite copilului să trăiască în realitate și să scape de o lume imaginară și / sau riscant de idealizată, pe care ar putea să și-o construiască pentru a compensa absența unui trecut perceput greșit sau uneori chiar total necunoscut. ADEVÃRUL
FAMILIAL CA BAZÃ A ADAPTÃRII LA LUMEA DIN JUR Uneori copilul este excesiv de absorbit de distracțiile exterioare, tocmai fiindcă el nu dispune de axul central pe care i-l poate oferi transmiterea istoriei familiei din care provine. Înainte de toate, elementele propriului roman familial sunt cele care-l ajută pe copil să-și dezvolte următoarele capacități: 1.Capacitatea de atenție. Ceea ce-l interesează cel mai mult pe copil sunt detaliile istoriei familiale, compusă din datele de naștere, de căsătorie și de deces, apoi din evenimente singulare. Prin întrebările pe care le pune ca să obțină aceste informații și prin răspunsurile pe care le primește, copilul își dezvoltă inteligența. Dacă părinții expun cu seninătate astfel de detalii, atenția copilului se focalizează imediat și pe deplin asupra acestora, curiozitatea lui fiind puternic stârnită de diversele aventuri familiale povestite. Iar acestea nu sunt doar numeroase, ci și foarte variate. Părinții și predecesorii care au ținut un jurnal intim știu bine asta: urcând înapoi în timp, de-a lungul anilor, ne dăm seama de numărul și de diversitate a întâlnirilor și experiențelor personale trăite, atât pe plan intim, cât și pe plan sentimental, financiar, profesional, creativ sau recreativ. Plecând de aici, atenția copilului pentru alte subiecte (școlare printre altele) va spori și se va dezvolta. Deseori suntem uimiți de schimbările ce se produc în cazul unor copii considerați distrați și neatenți la școală, după ce părinții au avut ideea și uneori curajul de a clarifica anumite episoade din propria istorie sau din cea a ascendenților direcți. De-a lungul carierei am văzut mulți părinți cu copiii de vârstă fragedă care aveau probleme serioase de comportament. Chiar dacă aceștia erau prea mici pentru a lua parte la conversație, simplul fapt că și-au auzit părinții evocând sau explicând anumite episoade din istoria familială a avut un efect extraordinar: uneori chiar, părinții îmi telefonau pentru a-mi spune că, odată întorși acasă, copilul a fost mai calm și s-a străduit să-și facă ordine în cameră. În acest sens, simpla evocare a evenimentelor familiale (fără a fi în niciun fel judecate) pare să aibă o însemnată valoare terapeutică. 2. Capacitatea de memorare. Din momentul în care copilul cunoaște derularea cronologică a istoriei familiale, capacitatea acestuia de memorare crește semnificativ. Evenimentele relatate de părinți și de bunici sunt ascultate și gravate pentru totdeauna în conștiința sa. Dacă copilul ascultă cu atâta atenție, o face pentru că știe că informațiile îi sunt vitale și că ele trebuie neapărat reținute. Nimic nu e mai de preț pentru copil decât elementele legate de-viața părinților și a ascendenților săi direcți. Ei sunt cei care l-au procreat! Nu există nimic mai important ca puterea de a accede la istoria lor, pentru că aceasta este, totodată, și a sa. 3. Capacitatea limbajului. Dacă informația oferită de părinți este bogată în detalii, ea structurează atunci sistemul nervos al copilului și îi permite să acceadă de fiecare dată la un nivel de comunicare mai elaborat și mai complex. Capacitatea de a utiliza limbajul va depinde, așadar, de informația oferită de rude. Dacă informația are un caracter general, ea nu va fi decât foarte puțin folositoare copilului. Pag. 22 – 27 |