EDUCAȚIA PENTRU SÃNÃTATE ÎN FAMILIE ȘI ÎN ȘCOALÃ (ediția a III-a)
Cartea reprezintă rezultatul colaborării exemplare a unor specialiști cu o bogată experiență teoretică și practică în pediatrie, igienă și medicină școlară, epidemiologie, psiho-sociologie școlară, în munca de educație pentru sănătate și de promovare a sănătății. |
_de_Gheorghe-Eugeniu_Bucur_Octavian_Popescu_editura_Fiat_Lux.jpg)
19.27 16.38 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
EDUCAȚIA PENTRU SÃNÃTATE ÎN FAMILIE ȘI ÎN ȘCOALÃ (ediția a III-a) Cartea reprezintă rezultatul colaborării exemplare a unor specialiști cu o bogată experiență teoretică și practică în pediatrie, igienă și medicină școlară, epidemiologie, psiho-sociologie școlară, în munca de educație pentru sănătate și de promovare a sănătății. - Această lucrare, cu caracter de pionierat, tratează întreaga problematică a educației pentru sănătate în familie și în școală, de la etapa preșcolară la vârsta adolescenței. - Sumarul se caracterizează printr-o mare complexitate, cuprinzând probleme de dezvoltare fizică și psihică, de alimentație științifică, de patologie curentă a copilului de vârstă școlară, norme de igienă a procesului instructiv-educativ, a mediului în care se desfășoară acesta, a vieții în internatele școlare și a activității practice în atelierele școlare etc. - O importanță deosebită o prezintă capitolele consacrate educației pentru sănătate a copilului și adolescentului și, cu deosebire, educației sexuale și prevenirii consumului de droguri la elevi. - Deoarece normele de igienă școlară sunt imperative ale desfășurării normale a procesului de învățământ, lucrarea acordă un loc aparte legislației privind normele igienice ale mediului și activității școlare, precum și legislației coercitive a încălcării normelor igienico-sanitare. - Autorii au dorit să nu lase la o parte nimic important din ansamblul pe care îl presupune materia educației pentru sănătate, de la noțiunile de conținut la cadrul organizatoric. - Beneficiarii sunt părinții (sau cei care le țin locul), cadrele didactice (educatoare, învățătoare, profesori — mai ales de biologie, diriginți, directori, inspectori școlari), cadrele medicale din compartimentul de promovare a sănătății (medici igieniști, medici școlari, dar și medici de familie, asistente medicale). - Scrisă într-un stil limpede și prietenos, lucrarea poate fi consultată chiar de elevi, cu următoarea precizare: dacă elevii din clasele mici au nevoie de sprijinul părinților și al învățătoarei pentru a-și face bine lecțiile de educație pentru sănătate, elevii din anii terminali de gimnaziu și cu atât mai mult liceenii o pot citi și aprofunda pe cont propriu. OPINII DESPRE CARTE „Umplând golurile pe care
le-au resimțit acut multe generații până astăzi, această lucrare pune
aproape toate întrebările specifice educației pentru sănătate și
încearcă să le dea un răspuns. Remarcabil e faptul că autorii au găsit
limbajul adecvat pentru a se adresa mai multor categorii de
beneficiari.” |
Cuprins:
CUPRINS:· PREFAȚÃ LA EDIȚIA A III-a · INTRODUCERE. Locul educației pentru sănătate în contextul educației școlare PARTEA ÎNTÂI: ȘCOLARUL SÃNÃTOS ȘI BOLNAV · CREȘTEREA ȘI DEZVOLTAREA FIZICÃ A COPILULUI · DEZVOLTAREA PSIHICÃ A COPILULUI · Adolescența, o perioadă critică a copilului de vârstă școlară · Copilul superdotat · Copilul „stângaci” · Copilul deficient fizic, psihoafectiv și comportamental · Copilul nu este un adult în miniatură! · ALIMENTAȚIA COPILULUI · Necesitățile calorice la copii · Alimentația școlarului mic (6 sau 7 – 10 ani) · Alimentația școlarului mijlociu și mare (10 – 18 ani) · Tabel cu necesarul zilnic de calorii și substanțe nutritive pentru copii și adolescenți · Tabel cu necesarul estimativ al diferitelor grupe de alimente pentru alcătuirea dietei la copii și adolescenți · Echivalențe alimentare · Tabel cu conținutul în proteine, lipide și calorii · IGIENA COPILULUI DE VÂRSTÃ ȘCOLARÃ · Igiena corporală · Igiena îmbrăcămintei · Igiena încălțămintei · Camera copilului, spațiu de viață și de activitate · Călirea organismului · Corelarea activităților zilnice cu odihna în perioada copilăriei · Factorii de poluare și sănătatea școlarului · RECUNOAȘTEREA SEMNELOR UNOR BOLI MAI FRECVENT ÎNTÂLNITE LA COPIII DE VÂRSTÃ ȘCOLARÃ · Simptomele îmbolnăvirilor aparatului respirator · Simptomele îmbolnăvirilor aparatului cardiovascular · Simptomele îmbolnăvirilor aparatului digestiv · Simptomele îmbolnăvirilor aparatului uro-genital · Simptomele îmbolnăvirilor ginecologice · Simptomele îmbolnăvirilor sistemului nervos · Simptomele bolilor infecto-contagioase · Simptomele intoxicațiilor accidentale · Simptomele traumatismelor · Simptome care sugerează unele boli grave la copii · Simptomele bolilor alergice la copii · Deformările coloanei vertebrale · Acneea polimorfă juvenilă · Obezitatea la copilul de vârstă școlară · Diabetul zaharat juvenil · Reumatismul articular acut · Durerile abdominale la copil · Febra și semnificațiile ei · Insolația · Tulburările oculare la copiii de vârstă școlară · Bolile firului de păr și ale pielii capului · Scabia (râia) · Pediculoza · Valorile normale ale investigațiilor uzuale de laborator în patologia copilului · PRIMUL AJUTOR POSIBIL DE ACORDAT ELEVILOR, CHIAR ÎN ȘCOALÃ, DE CÃTRE PERSONALUL DIDACTIC · Primul ajutor în unele infecții ale aparatului respirator · Primul ajutor în unele boli cardiovasculare · Primul ajutor în îmbolnăvirile aparatului digestiv · Primul ajutor în îmbolnăvirile aparatului genito-urinar · Primul ajutor în îmbolnăvirile sistemului nervos central · Primul ajutor în bolile infecto-contagioase · Primul ajutor în cazul unor intoxicații accidentale sau voluntare · Primul ajutor în caz de traumatisme la copiii de vârstă școlară · Primul ajutor în cazul altor stări patologice ale copilului · PREVENIREA ÎMBOLNÃVIRILOR LA COPIII DE VÂRSTÃ ȘCOLARÃ · Prevenirea infecțiilor respiratorii · Prevenirea bolilor cardiovasculare · Prevenirea bolilor digestive · Prevenirea bolilor renale · Prevenirea bolilor sistemului nervos · Prevenirea bolilor cutanate · Prevenirea bolilor infecto-contagioase · Prevenirea intoxicațiilor la copiii de vârstă școlară · Prevenirea accidentelor · Prevenirea îmbolnăvirii copiilor de la animalele din jurul lor · Prevenirea unor îmbolnăviri ale copiilor favorizate de civilizație PARTEA A DOUA: FACTORII DE RISC DIN MEDIUL DE ACTIVITATE ȘI DE VIAȚÃ ASUPRA SÃNÃTÃȚII ȘCOLARILOR · CONDIȚIILE IGIENICO-SANITARE DIN INSTITUȚIILE DE ÎNVÃȚÃMÂNT ȘI INFLUENȚA LOR ASUPRA STÃRII DE SÃNÃTATE A ELEVILOR ȘI A RANDAMENTULUI ȘCOLAR · Terenul construcțiilor școlare · Amplasarea clădirilor școlare · Orientarea clădirii școlare · Iluminatul sălilor de clasă · Cubajul de aer din clasă · Temperatura interioară în clase și în școală · Mobilierul școlar · Laboratoarele școlare · Atelierele școlare (de educație tehnologică) · SÃNÃTATEA FIZICÃ ȘI PSIHICÃ, FACTORI INTERCONDIȚIONABILI · Pragurile școlarității · Modificările neurologice și psihice ale pubertății · Importanța afectivității · RESPECTAREA CURBEI FIZIOLOGICE A CAPACITÃȚII DE MUNCÃ INTELECTUALÃ A ELEVILOR PRIN ÎNTOCMIREA RAȚIONALÃ A ORARELOR ȘCOLARE, MIJLOC DE PREVENIRE A SURMENAJULUI LA ȘCOLARI · Curbele diurne, săptămânale, trimestriale și anuale · Alcătuirea orarului pe criterii igienice · Igiena examenelor · OBOSEALA ȘCOLARÃ · Cauze care țin de elev · Cauze care țin de cadrul didactic · Cauze care țin de cadrul organizatoric și administrativ al școlii · Cauze care țin de mediul socio-familial · PROBLEMELE MEDICO-PEDAGOGICE ALE ELEVULUI MIC · Indicatori de normalitate neuropsihomotorie · PROBLEMATICA INADAPTÃRII ȘCOLARE · PROBLEMATICA PARTICIPÃRII MEDICALE ÎN ACTIVITATEA DE ORIENTARE ȘCOLAR-PROFESIONALÃ · Puncte de vedere privind aportul medical în activitatea de orientare școlar-profesională (O.S.P.) · O.S.P. prin contraindicații medicale · O.S.P. prin stabilirea de nivele ale sănătății · O.S.P. și promovarea stării de sănătate · O.S.P. și conceptul de recuperare medicală · Etapele demersului medical în activitatea de orientare școlar-profesională (O.S.P.) · Cunoașterea rutei școlare posibile a copiilor și adolescenților · Caracteristicile activității tehnico-practice productive în atelierele școlare sau uzinale specifice tipului sau profilului liceal / profesional și meseriilor din cadrul acestora · Determinarea particularităților morfo-funcționale și clinice (capacitatea fiziologică de muncă) la adolescenți în vederea O.S.P. · Indicațiile și contraindicațiile medicale profesionale în funcție de nivelul și/sau abaterile stării de sănătate · Urmărirea adaptării adolescentului la solicitările comportate de însușirea meseriei în liceu, școala de arte și meserii sau ca practicant la locul de muncă · Problemele medicale ale reorientării școlare și profesionale · Unele probleme speciale ale activității medicale în activitatea de O.S.P. · Un triunghi de nedespărțit în echipa multidisciplinară de O.S.P.: diriginte – părinte – medic școlar · Relațiile dirigintelui cu familia elevului · Relațiile dirigintelui cu medicul școlii · Relațiile medicului școlar cu părinții · Relațiile medicului școlar cu medicul de familie în activitatea O.S.P. · Considerații asupra participării medicale în activitatea de orientare școlară și profesională în condițiile economiei de piață din România · Protecția socio-profesională a adolescenților cu suferințe cronice severe sau cu infirmități · PREVENIREA BOLILOR INFECȚIOASE ÎN ȘCOLI PARTEA A TREIA: PROBLEMATICA EDUCAȚIEI PENTRU SÃNÃTATE ÎN FAMILIE ȘI ÎN ȘCOALÃ · NECESITATEA EDUCAȚIEI PENTRU SÃNÃTATE LA VÂRSTA ȘCOLARÃ · Metode și stiluri în predarea educației pentru sănătate · Interacțiunea profesor / elev. Folosirea capacității de comunicare afectivă · Calitățile interpersonale ale celor ce conduc cursul (lecțiile) · Tratarea unor dinamici de grup imprevizibile · TUTUNUL, ALCOOLUL ȘI CAFEAUA – FACTORI NOCIVI ASUPRA STÃRII DE SÃNÃTATE A COPILULUI TUTUNUL · Ce se întâmplă când inspirăm fum de țigară ? · Decizia cu privire la fumat · Informații pentru părinți și educatori · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind consecințele fumatului ALCOOLUL · Efectele alcoolului asupra organismului · Nivelul de alcool în sânge (alcoolemia) · Efectele de scurtă durată ale consumului de alcool · Efectele de lungă durată ale consumului de alcool · Stadiile consumului de alcool și alte droguri: stadiul experimental, stadiul folosirii regulate, stadiul de preocupare, dependența chimică · Rolul familiei, al școlii și al societății în educarea elevilor privind consumul de alcool · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind riscurile consumului de alcool CAFEAUA · Efectele de scurtă durată și efectele de lungă durată · Intoxicația cu cafea - cafeismul · Dependența fizică și psihică în consumul de cafea · „Toxicele de plăcere” (droguri de tranziție) · PREVENIREA CONSUMULUI DE DROGURI LA ELEVI · Principalele categorii de droguri: solvenții, amfetaminele, tranchilizantele și sedativele, drogurile de origine vegetală (cânepa indiană și substanțele rezultate din prelucrarea ei, heroina și morfina etc.), steroizii anabolizanți, drogurile de origine sintetică · Cauzele pentru care elevii ajung să consume droguri · Rolul părinților și educatorilor în abandonarea consumului de droguri de către școlari · EDUCAȚIA SEXUALÃ LA ELEVI · Sexualitatea în raport cu vârsta: perioada copilăriei, pubertatea normală · Semnele pubertare la băieți și semnele pubertare la fete · Comportamentul psiho-sexual al adolescentului · Aparatul genital masculin · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind organele genitale masculine · Aparatul genital feminin: organele genitale, menstruația, procesul de reproducere · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind organele genitale feminine · Sarcina · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind sarcina · Contracepția · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind contracepția și metodele ei · Bolile cu transmitere sexuală – BTS: sifilisul, gonoreea, tricomoniaza uro-genitală, candidoza, chlamidioza, herpesul genital, negii sau verucile genitale, vaginita, păduchii lați, hepatita de tip B · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind bolile cu transmitere sexuală · Infecția cu HIV / SIDA: definiție, calea de transmitere, testul de seropozitivitate al infecției cu HIV, manifestările clinice ale infecției HIV / SIDA, tratament, prevenirea transmiterii infecției HIV / SIDA · TEST pentru evaluarea cunoștințelor privind infecția cu HIV / SIDA PARTEA A PATRA: LEGISLAȚIA PRIVIND NORMELE IGIENICE ALE MEDIULUI ȘI ACTIVITÃȚII ȘCOLARE · BIBLIOGRAFIE SELECTIVÃ |